238 flydde branden på fartyg i natt



Rörläggaren Jonas Dahlström tvingades störta ur sin hytt när larmet plötsligt ljöd.

Fartyget Queen of Scandinavia stod i lågor.

- Jag låg och sov. Vi vet ingenting om vad som händer, sa han mitt i evakueringen i Oskarshamn i natt.

Fartyget är sedan 15 februari ett flytande hotell åt de som jobbar på Oskarshamns kärnkraftverk.

Vid 23-tiden kom larmet om en fullt utvecklad brand ombord på den snart 30 år gamla båten. Tjock, svart rök vällde ut från aktern, uppger Barometern.

Ett stort räddningsuppbåd skickades till kajen mitt i centrala Oskarshamn.


Bor på båten

- Det är 800 personer som bor på båten. Det är vår personal och andra underleverantörers personal, säger Helena Karlsson, presskontakt på företaget Alstom som är med i ett projekt där kärnkraftverket i Oskarshamn uppgraderas.

Efter ett par timmar kunde man konstatera att sammanlagt 238 passagerare tvingades evakueras. Jonas Dahlström fick störta ut i nattmörkret tillsammans med sina kolleger.


Maskinrummet

- De säger att det är en brand i maskinrummet. Jag tror att de flesta har kommit ut. Det är bara besättningen som springer runt på båten nu och kollar så att ingen är kvar, sa han till Aftonbladet i natt.

Vid 00.30-tiden hade brandkåren lyckats släcka branden.

Queen of Scandinavia (tidigare Finlandia) byggdes 1981 till Silja Line och trafikerade Stockholm-Helsingfors fram till 1990.


Kommentarer
Postat av: Isa

Det förvånar mig inte :D

2009-04-17 @ 08:14:20
URL: http://whateveryouprefer.blogg.se/

Skriv en rad till mig!:

Namn:
Brukar du hänga här ofta?

E-postadress:

Vad har du för Bloggadress:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0