Frågor

Hejsan på er alla !!

Jag har fått lite frågor som jag med glädje svarar på. ! =)
Den första är vad skolios är, med tanke på att jag har det själv så svarar jag med egna erfarenheter.
Det är en "ryggsjukdom" , jag tycker inte om att kalla det för sjukdom men enligt läkarna så är det så.
Ryggraden har växt sig snett.
Jag har idiopatisk skolios och det menas att den inte är ärftlig och har har utvecklat den själv.
Man vet inte riktigt vad som utlöste det hela men man antar att jag växte lite för fort och
samtidigt tränade alldeles för hårt. Jag tränade minst fem dagar i veckan med judo,
tävlade runt om i Sverige och utvecklades snabbi innom sporten.
Man kan även få skolios ( sne rygg ) utav att ena benet är lite kortare än det andra,
att höfterna inte sitter helt pararellt med varandra,
hårda smällar och slag som "viker" ryggen så att den sedan växer snett.
Man slutar vanligtvis att utveckla sin skolios när man blir vuxen och slutar att växa.
Men man brukar inte alltid märka av något förens lite senare, om man bara har en lien lutning.
Det är ovanligt att pojkar har över 20% lutning på ryggen medans vissa inte märker det alls.
Nästan alla har någon lutning på ryggen om det så bara är 1%.

Andra frågan var om jag kände av ryggen nu när jag är gravid, och ja det gör jag.
Jag har faktiskt redan nu haft det väldigt kämpigt med den.
Men jag tar mig igenom dagarna och försöker att röra på mig så mycket kroppen klarar av.
Men jag har lärt mig att lyssna och känna efter på hur kroppen mår nu när jag är gravid.


Kom med fler frågor, svarar med glädje ! =)


Kommentarer

Skriv en rad till mig!:

Namn:
Brukar du hänga här ofta?

E-postadress:

Vad har du för Bloggadress:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0