Tredjevärlden

Detta är inte bara veckans fråga, utan en fråga som jag alltid tänker på och antagligen aldrig kommer att släppa . Skall vi i norden ge oss in i de krigshotade länderna i den tredje världen ?
Vems fel är det igentligen att ett krig inträffar och vem har skylldighet att sätta stopp för det ?
Hjälper det att vi ifrån Norden åker ner till krigen och ''hjälper till '' ?
Man kan börja undra vad det är vi hjälper till med när allt elände bara fortsätter .
Jag vet att många tycker att jag inte skall yttra mig angående detta eftersom att jag inte har varit där .
Men jag kan inte vara tyst längre . Jag vet att de soldater som åker ner till den tredje världen åker dit för att beskydda vissa människor eller byggnader .
Inte ett helt folkslag, de får ej knappt tala med de barn som springer längst med deras fordom, gråtandes och bedjandes efter mat och vatten .
Jag tvivlar inte på att ''våra'' soldater går igenom svåra tider där borta och dom har säkert avlägsnat flera bomber .
Men om jag skall vara helt ärlig så tror jag även att de har orsakat fler skottlossningar än vad de har hindrat . Varför skall vi sänd ner soldater til den tredjevärlden som inte ens kan landets historia ?
Vad är det igentligen som händer där borta ?
På tv här hemma kan vi höra om allt elände som händer där borta, det blir stora skriverier i tidningarna när någon ifrån Norden har dödats i kriget .
Har dom glömt bort alla som är bofasta i landet och som skadas och dör varje dag ? Ine bara utav vapen, utan även utav uttorkning, sjukdom och matbrist ?!
Vi sänder ner pengar igenom rödakorset och andra välgörenheter, men vi får ingen respons på att pengarna kommer fram eller vad som händer med dem, hur de utnyttjas för de som behöver dem .
Jag tror inte att jag är den ända som vill ha ett slut på kriget, Den frågan behöver vi inte ställa .
Utan vi alla behöver tänka på vad kan vi här hemma göra för de där borta ?! Vad kan vi påverka ?
En kan inte göra allt, men alla kan göra lite .
I slutändan blir det massor och vi får hoppas att vi får ett slut på det hela .
Har ni synpunkter, eller står ni utan hjärta och vilja ?!




Kommentarer
Postat av: julia

bra skrivet antonia! jag förstår precis hur du menar. jag har stört mig länge på hur vi vanvårdar vår planet och varför det inte finns fred i världen. Det skulle ju vara bättre för alla? Låten heal the world förklarar väldigt mycket! Bra inlägg! <3

2010-07-21 @ 21:43:11
URL: http://juliapaulina.bubbleroom.se
Postat av: julia

bra skrivet antonia! jag förstår precis hur du menar. jag har stört mig länge på hur vi vanvårdar vår planet och varför det inte finns fred i världen. Det skulle ju vara bättre för alla? Låten heal the world förklarar väldigt mycket! Bra inlägg! <3

2010-07-21 @ 21:43:49
URL: http://juliapaulina.bubbleroom.se

Skriv en rad till mig!:

Namn:
Brukar du hänga här ofta?

E-postadress:

Vad har du för Bloggadress:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0